środa, 11 stycznia 2012

Co to jest scrapbooking?!

Ostatnio zastanawiałam się co to jest tak naprawdę scrapbooking i jakie jest jego pochodzenie. Postanowiłam zgłębić swoją wiedzę, a informacje jakie odkryłam, postanowiłam wsadzić na bloga. Wikipedia twierdzi, że scrapbooking jest sztuką ręcznego tworzenia i dekorowania albumów ze zdjęciami i pamiątkami rodzinnymi. Hmm, pytanie tylko czy nie jest to już tylko stare znaczenie, które w dzisiejszych czasach ma znacznie szerszy zakres?!

Nazewnictwo wywodzi się od angielskiego słowa scrapbook, oznaczającego ów rodzinny album. Ja z kolei przystaję do odmiennej interpretacji tego słowa: scrap w jęz. angielskim oznacza skrawek, świstek, strzęp; book - książka, księga, album; zatem scrapbookingiem możemy określić tworzenie i ozdabianie ksiąg, albumów ścinkami, resztkami, odpadkami; jest to swego rodzaju sztuka robienia czegoś ze ”śmieci”- pamiętajmy jednak, że scrapbooking jako sztuka ze śmieciami ma niewiele wspólnego. Niektóre materiały w nim używane potrafią naprawdę słono kosztować.

Scrapbooking swoje pochodzenie ma w Stanach Zjednoczonych. W czasach gdy powstawało państwo amerykańskie, scrapbooking był jednym ze sposób na przekazywanie tradycji i zwyczajów, opowiadanie historii za pomocą obrazu i doznań wywoływanych u jego odbiorców. Mark Twain i Thomas Jefferson byli jednymi z pierwszych znanych fanów scrapbookingu, ktorzy zapisali się na kartach historii. Od momentu upowszechnienia się fotografii, łączono ją ze scrapbookingiem . Mianowicie, kiedy pojawiły się pierwsze albumy fotograficzne, aby dodać jej formę pamiętnika i podkreślić emocję towarzyszące poszczególnym zdjęciom, zaczęto ozdabiać je ścinkami gazet, notatkami, ususzonymi kwiatami, czy innymi materiałami.
W dzisiejszych czasach scrapbooking z dnia na dzień jest coraz bardziej popularnym hobby. Internet jest obecnie wykorzystywanym medium, za którego pomocą scrapbookerzy na całym świecie mogą się jednoczyć, wymieniać opinię, poglądy, ale przede wszystkim pasję, która ich łączy. Przeglądając różne strony internetowe, może nam naprawdę zabraknąć tchu, bogactwo używanych materiałów stanowią o bardzo wysokim poziomie i kreatywności pasjonatów tejże sztuki. 

Chociaż scrapbooking to przede wszystkim metoda ozdabiania stron albumów ze zdjęciami, obecnie wykorzystuje się ją również do tworzenia kartek okolicznościowych, zaproszeń, pudełek, torebek na upominki, kalendarzy, zbiorów przepisów, etui na płyty cd itd.ozdabia się nawet wizytówki - możliwości są praktycznie nieograniczone:)

ot taki mały miszmasz moich prac:)

Pozdrawiam
Agea

14 komentarzy:

  1. Dobrze, że to zamieściłaś, jak dla mnie termin też się zdeaktualizował. Szczególnie dlatego, że mało kto ze względu na komputery gromadzi teraz zdjęcia. Chociaż ja bardzo lubię brać je do ręki, to ze względu na ilości w jakich je produkuję, byłoby to nie wykonane, choćby ze względów finansowych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozjasniłaś mi temat- w koncu wiem o co chodzi:)
    dziękuję i pozdrawiam cieplutko
    M.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie to wszystko opisałaś. Pamiętam jak zawsze, gdy leciał jakiś amerykański film często właśnie miałam przyjemność podziwiać takie albumy i zawsze chciałam taki mieć... z jakimiś wycinkami, zdjęciami, suszkami. Kto wie... może w końcu się kiedyś zbiorę i taki stworzę. Taka pamiątka na całe życie.

    OdpowiedzUsuń
  4. I ja się dowiedziałam przy okazji za co dziękuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam, bo powiem szczerze zawsze mnie zastanawiało co to za dziedzina...ale jakoś mi się sprawdzać nie chciało ha ha ha

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniale się przygotowałaś :)
    Dziękuję :*

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy tekst. Nie wiedziałam, że Mark Twain i Thomas Jefferson byli fanami scrapbookingu i że ta dziedzina jest tak stara. Teraz będzie można szpanować wiedzą ;-) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo podoba mi się ta dziedzina, ale już czasu mi nie wystarcza więc tylko podpatruję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Skąd wiedziałaś,że zaczęłam robić swój pierwszy album?Akurat siedzę i dziubię i myślę o tym o czym napisałaś.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. ...no to się w końcu cosik dowiedziałam,pozdrawiam.papa

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajnie, że napisałaś o tej dziedzinie sztuki. Podziwiam skrapki. Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak jak pisała Zdolność-tworzenia większość zdjęć trzymana jest na dyskach komputerów, dlatego też powstała następna odmiana digi-scrapbooking.
    A wiedza historyczna zawsze się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  13. jak wszystko i ta dziedzina ewoluuje, dla mnie scrapbooking i patchwork to trochę taka polska wersja darcia pierza, kurpiowskich wycinanek itp.
    dziękuję za odwiedziny i miłe słówko:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawione słowa...